منتدى الوميض العربي
أهلاً وسهلاً على منتدى الوميض العربي


منتدى الوميض العربي
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخولميايهغنوةيوتوب السخاني

شاطر | 
 

 الدرس الرايع4

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
هتلر



الاوسمة : وسام التكريم
ذكر
الجوزاء
عدد المساهمات : 122
تاريخ التسجيل : 26/06/2010
العمر : 28
الموقع الموقع : <script src='http://img529.imageshack.us/shareable/?i=6661.gif&p=tl' type='text/javascript'></script><noscript>[URL=http://img529.imageshack.us/i/6661.gif/][IMG]http://img529.imageshack.us/img529/4975/6661.gif[/IMG][/URL]</noscript>
المزاج المزاج : مكيف

مُساهمةموضوع: الدرس الرايع4   الجمعة سبتمبر 24, 2010 6:24 am

في حالة وجود أي مقترحات أو تعليقات أو أراء شخصية تتعلق بمادة الكتاب أو اسلوبه أو طريقة عرضه
يرجي الأتصال مباشرة بصاحب الكتاب : أ.رضا السعيد عبد الباسط
علي الرقم التالي :
0127652024
أو ارسال رسالة علي :

redaelsaid93@yahoo.com

أو
redaelsaid2010@hotmail.com

وأسأل الله التوفيق

With my best wishes,

Mr. Reda El-Said.










القواعد والقصاقيص النحوية
Pronouns
الضمائر
هي كلمات قصيره تعوض عن الاسماء , وتنقسم الى :
• الضمائر الشخصيه ( ضمائر الفاعل والمفعول به )Subject Pronouns & Object Pronouns
• ضمائر الملكيه ( ضمائر وصفات الملكيه )Possessive Pronouns & Adjectives
• الضمائر الانعكاسيه Reflexive Pronouns
• ضمائر الوصلRelative Pronouns

حيث سنتناول بالتفصيل كل نوع من انواع الضمائر , موضحاً بالامثله
Subject Pronouns
هذا النوع من الضمائر يستخدم للتعبير عن المتكلم , المخاطب , أو الغائب ويستعمل كفاعل في بداية الجملة قبل الفعل , والضمائر هي كالتالي ...

(I ) ضمير يستخدم للتعبير عن المتكلم بمعنى انا في حالة المفرد ولكلا الجنسين مثل
I have a book. عندي كتاب . ( انا عندي كتاب )

. ( You ) ضمير معناه ( انتَ , انتِ , انتما , انتم , انتن ) ويستخدم للتعبير عن الشخص المخاطب المفرد والجمع ولكلا الجنسين مثل ...
You speak English well. انت تتكلم اللغة الانكليزية بصوره جيده

• ( He ) ضمير معناه هو ويستخدم للتعبير عن الشخص الغائب المفرد المذكر مثل ...
He has a book. عندهُ كتاب ( هو عندهُ كتاب )

• ( She ) ضمير معناه هي ويستخدم للتعبير عن الشخص الغائب المفرد المؤنث مثل ...
She has a book. عندها كتاب (هي عندها كتاب )

• ( It) ضمير معناه هو , هي لغير العاقل كجماد , حيوان , ويستخدم للتعبير عن المفرد الغائب مثل
It is raining. انها تمطر

• ( We ) ضير فاعل معناه نحن يستخدم للتعبير عن المتكلم بصيغة الجمع مثل ...
We have three books. عندنا ثلاثة كتب ( نحن عندنا ثلاثة كتب )

• ( They ) ضمير معناه هما , هم , هن , ويستخدم للتعبير عن الغائبين بحالة الجمع للمذكر والمؤنث , بمعنى انه ضمير جمع للضمائر التالية ( he , she , it ) مثل ...
They have three books. عندهم ثلاثة كتب ( هم عندهم ثلاثة كتب )






Object Pronouns
وهي ضمائر المفعول والتي تأتي في نهاية الجملة وبعد الفعل .
Me-him-her-it-them-you)singular) –us-you(plural)
Examples:
Can you help me?
Could you lend him some money?

Possessive Adjectives
وهي صفات الملكية وتأتي قبل اسم الشئ المملوك بمعني أن يأتي بعدها اسم .
My-His-Her-Its-Your(singular)- Your(plural)-Our-Their

Examples:
This is my car.
Try to correct your mistakes.



General examples
State all the underlined pronouns : subject – object – possessive adjectives
- I like Hussein. Do you like him, too, Hamdi?
- My sister never drinks milk. She doesn't like it.
- Where's Enas? Mona wants to talk to her.
- Karim, Hassan and I are going shopping. Do you want to come with us?
- Emad washed the plates, but he didn't dry them.
- Galal! Ali! Did you get that book for me?


Possessive Pronouns
وهي ضمائر الملكية وتأتي بعد الأسم المملوك وتأتي في نهاية الجملة .
Mine-his-hers-its-yours(singular)-yours(plural) -theirs- ours - theirs
Examples:
This book is mine .
Such a beautiful dress is hers.









Reflexive Pronouns
وهي ضمائر تحل محل المفعول به , تعود على فاعل الجمله سواء كان الفاعل ضمير او اسم , وتعبر عن التوكيد , وتشتق بأضافة المقطع (self) للمفرد و المقطع (selves) للجمع , وتكتب (myself) على سبيل المثال كلمه واحده بدون اي فاصل , وكما يلي ...
Myself
I hurt myself.
Yourself
Did you hurt yourself, John?
Himself
He hurt himself.
Herself
She hurt herself.
Itself
The dog hurt itself.
Ourselves
We hurt ourselves.
Yourselves
Did you hurt yourselves, boys?
Themselves
They hurt themselves.
يمكن استخدام (itself) مع الطفل الصغير, كما في المثال التالي
الطفل الصغير لا يستطيع الاعتناء بنفسه
A small child can’t look after itself.
من الامثلةِ السابقه , نلاحظ ان (myself) تعود على الضمير (I) كما في المثال اعلاه وهكذا الحال مع بقية الضمائر (هذه الملاحظه للتذكير فقط )
ملاحظه يجب عدم الخلط بين (yourself) و (yourselves) حيث ان (yourself) تستخدم مع الفاعل المفرد و(yourselves) مع الفاعل الجمع (هذه الملاحظه للتذكير فقط ) مثل ..
Did you hurt yourself, John? فاعل مفرد
Did you hurt yourselves, boys? فاعل جمع
Did you all enjoy yourselves? فاعل جمع
Help yourself. فاعل مفرد
Help yourselves. فاعل جمع




Relative Pronouns
ضمائر الوصل
هي الضمائر التي تربط بين الجملة الوصفيه والاسم الموصوف ( بمعنى تعود على الاسم الذي تم وصفه في
الجملة الثانيه )
وضمائر الوصل تستخدم لربط جملتين بسيطتين لتحويلهما الى جمله معقده وسنتناول هنا كل واحده بالتفصيل
وكيفية ربط جمليتين .
وضمائر الوصل هي :
Who – whom – which – that – whose – where - when

Examples
*This is the boy who writes the lesson
.يكتب الخطاب هذا هو الولد الذي
* This is the boy whom I saw him yesterday.
هذا هو الولد الذي رأيته بالأمس .
* This is the pen which I bought yesterday.
ذلك القلم الذي اشتريته بالأمس .
* This is the place where I live.
ذلك المكان الذي أعيش فيه .
* This is the place in which I live.
ذلك المكان الذي أعيش فيه .
* This is the man whose son is a doctor.
هذا هو الرجل الذي ابنه دكتور .
* This is the writer whose book is good.
هذا هو الكاتب الذي كتابه جيد .
*The children played with kites Ali had made them. (join)
The children played with kites which Ali had made.
*Ali and Hassan are my brothers. I'm proud of them.
Ali and Hassan are my brothers whom I'm proud of.
*There are the beans . I poured a lemon juice over them.
These are the beans which I poured a lemon juice over.
الشرح
* في حالة الربط نحدد الجزء المتكرر في الجملة الثانية :
إذا كان فاعلا عاقلا .who
إذا كان مفعولا عاقلا. whom
إذا كان مفعولا غير عاقل.:which

*Who = that
تستخـدم لربـط الجمـل ببعضهـا وتحـل محـل الإسـم أو الضمير المكـرر فى الجملـه الثانيـة .
تحـل محـل فاعـل عاقـل وتوضـع بعـد الفاعـل الذى تصفـه ويمكن استخـدام that بدلا منهـا .
-Ahmed is my friend. He won the prize. ( who )
Ahmed who ( that ) won the prize is my friend.
لاحــظ :ـ
-That is the man. He helped me
That is the man who ( that ) helped me.
*Who = whom = that
-Ahmed is my brother. You met him yesterday. ( whom )
Ahmed whom ( who - that ) you met yesterday is my brother.
لاحــظ :ـ يمكـن حـذف ضمـير الوصـل إذا كان يحـل محـل مفعـول .
Ahmed, you met yesterday is my brother.

That's the man. You are talking about.
That's the man whom / who / that you are talking about.
That's the man you are talking about.
لاحــظ :ـ يبقـى حـرف الجـر كما هـو بعـد الفعـل أو يوضـع قبـل ضميـر الوصـل whom فقـط

وليـس who – that *
That's the man about whom you are talking.

*Which =that
تحـل محـل الفاعـل أو المفعـول غير العاقـل وتوضـع قبل أو بعد الاسم الذى تصفه ويمكن استخدام that بدلا منها .
-The books are all mine. They are on the shelf.
The books which ( that ) are on the shelf are all mine.
-I opened the window. It overlooks the garden. ( which )
I opened the window which ( that ) overlooks the garden.
-The dog is mad. You killed it.
The dog which ( that ) you killed is mad.
The dog, you killed is mad.
لاحــظ :ـ حلـت which محـل المفعـول لذلـك يمكـن حذفـها .
-He bought a new car. He made an accident with it.
He bought a new car which ( that ) he made an accident with.
-He bought a new car with which he made an accident.
يبقـى حـرف الجـر كمـا هـو بعـد الفعـل أو يستخـدم قبـل ( which ) وليس that .


*Whose
تستخـدم للملكيـة عاقـل وغيـر عاقـل وتحـل محـل ( 's ) أو صفـة الملكيـة
( .( my , his , her , its , your , their , our
-That's the man. His son succeeded. ( whose )
That's the man whose son succeeded.
-My uncle travelled abroad. We live in his house. ( whose )
My uncle in whose house we live travelled abroad.
لاحــظ :ـ يمكـن إستخـدام حـرف الجـر قبلهـا ولا تستخـدم that بـدلا منهـا .

*Where
تستخـدم مـع المكـان .
-This is the house. We live in it now. (Where )
This is the house where we live.




*When
تستخـدم مـع الزمـن ( الوقـت ) .
-It is the month July. We go on holiday. ( when )
It's the month July when we go on holiday.

ملحوظة :ـ يمكن حذف who , which عندما تحل محل الفاعل إذا جاء بعدهما v. to be أو مبنى للمجهول
ويحذف v.to be .
-They boy who was punished yesterday got the worst marks.
The boy, punished yesterday got the worst marks.
-The food which was left in the dirty container has turned bad.
The food left in the dirty container, has turned bad.

تلخيص
•where to refer to place, usually after nouns such as place, house, street, town, country, etc. it can be replaced by which/that +preposition and, in this case. which/that can be omitted.
Where
تستخدم في التعبير عن المكان وغالباً تأتي بعد أسماء معينة مثل ( مكان / منزل / شارع / مدينة / بلد ) .
which/that ويمكن أن تستبدل بالتعبير المكتوب عاليه وفي هذه الحالة يمكن أن نحذف
e.g.
-The house where he was born has been demolished.
-The house (which/that) he was born in has been demolished.

• when to refer to time usually after nouns such as time period, moment, day, year,
summer, etc, it can either be replaced by that or can be omitted.
تستخدم للتعبير عن الوقت أو الزمن وتأتي بعد كلمات تدل علي وقت مثل (لحظة / يوم / سنه / صيف ) ويمكن أن أو تحذف .that تستبدل ب
e.g.
-That was the year when she graduated.
-That was the year (that) she graduated.

• why to give reason, usually after the word reason. It can either be replaced by that or can be omitted.
e.g.
-The reason why she left her job was that she didn't gel oft with her boss.
-The reason (that) she left her job was that she didn't get on with her boss.




Exercises
Complete the sentences with who, which or where.
1)The Coca-Cola Company ....which…. was founded in 1692 is famous all over the world.
2) The company ....which........produces many soft drinks is based in Atlanta.
3)John S. Pemberton…who……invented Coca-Cola, intended the drink to be used as acure for common illnesses.
4)Frank Robinson,...who…….worked for John Pemberton,chose the name Coca-Cola.
5)Fanta… which…was originally produced in Germany, was bought by the Coca-Cola
Company.
6)Sprite…… which……was introduced in 1961 is also made by the Coca-Cola Company,
7)The US Patent Office…… where…. the trademark Coca-Cola was registered, has also registered me trademark 'Coke' and the glass Coca-Cola bottle.

Fill in the correct relative pronoun/adverb.
1.When did you buy the jacket, …which…. you are wearing
2.Is that the girl.......who... . .. sent you a Valentine's card?
3.The reason …why…….. John is successful is that he works very hard.
4.What did you do with the money ......which.............. I gave you?
5.Sam is mending the chair..... that.. ... broke yesterday.
6.Is this the place .....where........... you lost your jacket ?
7.Have you met the people .. . .who. ... ... live next door to you?
8.Claire is reading the book ...... which......... she bought yesterday.
9.I've been running .That's ....why....... I'm out of breath
10.This is the town .. .where ……my favorite singer lives
11.What is the name of the woman ........who........... works in the chemist's?
12.Is this the boy ...whose....... parents own the factory?
13.I'II never forget the time .... when ...... she fell into the swimming pool.
14.Where are the children ......whose..... ball broke our window'7










• such a / an + adjective + singular countable noun لدرجة أن
e.g.
-It was such an interesting boot (that) I couldn't put it down.

• such+ adjective + plural/uncountable noun لدرجة أن
e.g.
-They are such good friends (that) they've never had an argument.
-It was such expensive jewellery (that) it was kept in a safe.

• such a lot of + plural/uncountable noun لدرجة أن
e.g.
-She invited such a lot of guests to her party that there wasn't enough room for all of them.
-He has such a lot of money (that) he doesn't know what to do with it.

• so + adjective/adverb لدرجة أن
e.g.
-He is so devoted that he deserves praise.
-He speaks so quickly that I can't understand him.

• so much/little + uncountable noun = so many few + plural noun لدرجة أن
e.g.
-There is so much traffic that we won't be on time.
-He pays so little attention to what I say that it makes me angry,
-He made so many mistakes that he tailed.
-There are so few wolves left that we have to protect them.

Other examples.
Fill in so, such or such a/an.
1.The party next door last night was …...so…... loud that I couldn't sleep.
2.They sell ........such.................... lovely things in that shop.
3.I bought .........such a ............. lot of shopping that I couldn't carry all the bags.
4.It was......so.......... late when I got home that I didn't have dinner.
5.I had ...such a......... bad headache yesterday that I had to leave work and go home.
6.I'm ........so.................. hungry that I could eat anything for lunch.
7.He had put .......so........ little salt in the soup that it was tasteless.
8.It was ...such an......... amusing film that I laughed all the way through.
9.She is…such an ..... interesting person that I could spend hours talking to her.






Comparatives المقارنة
1)..........as .............as..........
نستخدم هذه الصيغة إذا كان الشيئان أو الشخصان المراد مقارنتهما في نفس المستوي :
Ali is as tall as Ahmed أحمد وعلي يتساويان في الطول
Fatima is as beautiful as her sister فاطمة و أختها عندهما نفس الجمال

2) ......er than………
نستخدم هذه الصيغة إذا كان الشيئان أو الشخصان المراد مقارنتهما يختلفان
. Khalid is taller than Karim. خالد أطول من كريم
Karim is stronger than Khalid. كريم أقوي من خالد
The plane is quicker than the train. من القطار الطائرة أسرع

هناك إستثناء : كلمة good "جيد" و كلمة bad "سيء" لاتخضعان لهذه القاعدة


I think that coffee is better than tea
In my opinion cigarettes are worse than alcohol

3).....more........than……
نستخدم هذه الصيغة اذا كان الشخصان أو الشيئان مختلفان

ولكن
tall , big , small , nice بعض الكلملت تتكون من جزء واحد مثل
pretty (pre-tty) ; tidy (ti-dy) : مثل جزئين
beautiful (beau-ti-ful) ; important (im-por-tant); exciting(ex-ci-ting) ثلاثة
interesting (in-ter-es-ting ) أربعة أجزاء

فإذا كانت الصفة المراد استخدامها للمقارنة تتكون من جزء واحد أو جزئين نستخدم صيغة .... er than كما رأينا أعلاه.
أما إذا كانت الصفة المراد استخدامها مكونة من ثلاثة أجزاء فما فوق، فنستخدم ....more...than...
مثلا: كلمة "طويل" tall مكونة من جزء واحد. إذا ما استخدمناها للمقارنة في جملة نقول:
Ali is taller than his sister.
علي أطول من أخته

أما كلمة " جميل " beau-ti-ful فتتكون من ثلاثة أجزاء.إ ذا ما استخدمناها للمقارنة في جملة نقول:
سيارتك أجمل من سيارتي Your car is more beautiful than my car.





WH. Questions
Interrogative Pronouns
وهي ضمائر تأتي في بداية السؤال , وتستخدم للاستفهام عن شخص , مكان , زمان ... الخ وهي كالتالي ..

(who) ضمير استفهام , يستخدم للسؤال عن الشخص العاقل , بمعنى من كما في الامثلة التالية ..
Who is that lady?
Who can answer this question?
Who saw you?

(whom) ضمير استفهام , يستخدم للسؤال عن الشخص العاقل , بمعنى من وحالياً يستخدم (who) بكثره
بدلاً عنه , كما في الامثلة التالية ...
To whom am I speaking?
About whom are you talking?
Whom did you see?
(what) ضمير استفهام , يستخدم للسؤال عن الاشياء مثل الاسماء ,الانواع , الاصناف ,الحجم , الالوان والاشكال
, بمعنى ماذا أو ما , كما في الامثلة التالية ..
What shape is the earth?
What sort of a man is he?
What is your name?
What happened?
What date is it today?
What size ( colour , shape..etc) do you want?
وكذلك تستخدم (what) في تكوين صيغة التعجب , كما في الامثلة التالية ...
What a beautiful morning!
What a lovely day!
What wonderful eyes Mary has!
What bad luck!
What an unusually clever girl!
(which) ضمير استفهام , يستخدم للاختيار من بين مجموعة احتمالات معروفه ومحدده , بمعنى (اي) مثل ..
Which colour do you prefer – the red one or the blue one?
Which is the taller, Tom or Dick?
Which dog is yours?
(where) ضمير استفهام , يستخدم للسؤال عن المكان , بمعنى اين كما في الامثلة التالية ..
Where are you from?
Where do you buy bread?
Where did you meet Ali?
ونسال بها عن الوقت او الزمن (When)
I get up at 6 o’clock.
When do you get up?
I go to the club on Sunday?
When do you go to the club?
I bought this shirt last week.
When did you buy this shirt?
ونسأل بها عن السبب او الغرض ( لماذا) Why
Why did you come late ? لماذا تأخرت ؟
Why did America invade Iraq? لماذا غزت أمريكا العراق ؟

ضمير استفهام , يستعمل للسؤال عن المالك , (لمن). (Whose)
Whose car is it?
Whose little boy are you?
Whose car did you borrow?
Whose are these gloves?
Whose is this umbrella?

يجب عدم الخلط بين لفظ (whose) و (who’s) التي تعني (who is) كما في الامثلة التالية ...
Who’s he?
Whose son is he?

(ونسأل بها عن الحال أو الوسيلة How ( (كيف)
I am fine thanks.
How are you?
I go to my work on foot.
How do you go to your work?


ونسأل بها عن العدد How many(كم عدد)
There are seventy students in this faculty.
How many students are there in this faculty?


(ونسأل بها عن السعر أو الكمية How much ((كم سعر أو كم كمية)
This blouse costs five dollars.
How much does this blouse (it) cost?
There is much milk in the bottle.
How much milk is there in the bottle?


How far-------? ( كم المسافة )
How far is it from Dubai to Abu Dhabi? كم المسافة من دبي إلى أبو ظبي ؟
How far is your house from your school?كم المسافة من بيتكم إلى مدرستك ؟


How often-------? ( كم مرة )
How often do you cut your hair? كم مرة تحلق رأسك ؟
كم مرة تصلي؟ How often do you pray?

The difference between ''will'' & ''going to''
Will
تستخدم will للتعبير عن ما ياتي:
-للتعبير عن حقيقه في المستقبل .
 He will be forty next week.
-للتبؤ باحداث في المستقبل .
 He will get the first prize.
-لاتخاذ قرار سريع .
 I'll have some coffee, please.
-في الطلب او العرض.
 Will you open the door for me, please?
 I'll post the letter for you.
-لعمل ترتيبات.
 We will see you at the party tomorrow.
-لعمل وعود او تهديد .
 I'll buy you a mobile phone if you succeed.
 I'll resign if I don't get a pay rise.
تستخدم shall مع الضميرينI, we) ) فقط للتعبير عن ما ياتي:
-لعمل اقتراحات .
 Shall we go for a walk?
-لتقديم عروض.
 Shall I carry the bag for you?
Going to
تستخدم going to للتعبير عن ما ياتي :
-للتعبير عن نيه تم التخطيط لها قبل لحظه الكلام .
 He is turning the radio; he is going to listen to the news.
-للتنبؤ بشيء في المستقبل يوجد عليه دليل.
 The sky is cloudy; I think it's going to rain.

النفي:
 He isn't going to travel to London next week.

الاستفهام :
Wh question + v.to be + subject + going to + inf. + ?
 When is he going to visit us?
وأسأل الله التوفيق
With my best wishes,
Mr. Reda El-Said.
0127652024
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
الدرس الرايع4
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الوميض العربي :: التعليم البرمجة :: تعليم الغة الأنجليزية ...-
انتقل الى: